Header image    
Sopraan    

Recensies
Te Deum - C.H. Graun en Gloria van A. Vivaldi
7 december 2014 Baarn

Baarnse Courant, 10-12-2014. Door Freek Berrier

"De solisten (Marjon Strijk-sopraan, Eleonora Volkert-alt, Harry van Berne-tenor en Kees de Bruijn-bas) maken van hun aria's (Te Deum-Graun) een echt feest waarbij vooral Marjon Strijk de show stal. Ze leefde zich echt in de muziek in en intoneerde voorbeeldig.
Het voert te ver om in detail alle onderdelen te bespreken, maar een uitzondering moet gemaakt worden voor het Domine Deus (Gloria-Vivaldi), waar sopraan Marjon Strijk wederom blijk gaf van haar grote muzikaliteit en technische beheersing. Mede door de prachtige hobo partij was dit één van de hoogtepunten van deze middag"

 
Stabat Mater van Scarlatti/Tilge Höchster, meine Sünden
27 september 2014 Amersfoort

Stabat Mater: indrukwekkend en indringend door Peter Bruinsma - Stad Amersfoort 28 sept 2014
....
Marjon Strijk en Sytse Buwalda maakten de verwachtingen meer dan waar. Samen met de musici van het Apollo Ensemble werd er op topniveau gemusiceerd, waarbij de zangers heel natuurlijk en zonder opsmuk bij elkaar kleurden. Hier werd duidelijk hoorbaar hoe jarenlange ervaring leidt tot een groot inlevingsvermogen dat gestileerd verdriet mogelijk maakt.
...
Hun gezamenlijk gevoelde passie voor de zangkunst maken ze hoorbaar in hun interpretatie. Het is één gevoelde expressie, waardoor zelfs een unisono slotnoot nog indruk maakt. De heldere lichte sopraanstem van Marjon Strijk past naadloos in dit repertoire. Het timbre van Sytse Buwalda voegt zich daar gemakkelijk in; dat maakt dat de duetten ook zo bruisten en levendig voor het voetlicht kwamen. Niets dan lof ook voor het Appolo Ensemble. Zij domineerden niet, maar begeleiden hecht en trefzeker. Zo ontstond een mooie basis waarop Strijk en Buwalda gezamenlijk konden excelleren. Een mooie combinatie van twee stemmen die smaakt naar meer.

 
Stabat Mater van Scarlatti/Tilge Höchster, meine Sünden
28 september 2014 Zwolle

Schrijnend ‘Stabat Mater’ in Doopsgezinde Kerk. De Stentor, 28 september 2014, door Margaretha Coornstra

...." Tijdens de duetten merk je dat sopraan Marjon Strijk en Sytse Buwalda al sinds jaar en dag samenwerken. Niet alleen versmelten hunstemmen prachtig met elkaar, ook timing en balans zijn secuur uitgekiend en in complexe harmonieën blijven ze kristalzuiver. Marjon Strijk is gezegend met een stralende hoogte en een warme laagte; Sytse Buwalda imponeert met zijn ingetogen interpretaties en fluwelig timbre"...

Lees hier verder.

 
Stabat Mater van G. Pergolesi met Andrew Hallock (altus) en Arx Ardens o.l.v. Cor Brandenburg. Bullekerk, Zaandam

Peter Roggeveen, 12 april 2014

"Het ensemble Arx Ardens en de solisten Marjon Strijk (sopraan) en Andrew Hallock (counter) verbaasden het publiek met een werkelijk schitterende uitvoering van het beroemde Stabat Mater van G.P. Pergolesi (1710-1737).
Op indrukwekkende wijze brachten Strijk en Hallock in solo aria's en duetten de Middeleeuwse teksten tot leven, vol doorleefde smart over de verscheurde ziel van Maria die haar Zoon ziet lijden aan het kruis.
Het publiek genoot intens en liet dat na afloop van het slotduet merken ook. Als één man veerden jong en oud op van de banken en stoelen om de musici, solisten en dirigent Cor Brandenburg te bedanken met een staande ovatie".

 
Johannes Passion, Sassenheim, 11 april 2014
"Alle solisten waren overigens van uitzonderlijke klasse. Wat daarbij opviel was de prachtige sopraanstem van Marjon Strijk, waarbij het vibrato nu eens niet de hoofdrol speelde maar goed gedoseerd en op prachtige wijze haar stem liet horen.
Ik verbaasde mij dat uit zo'n bescheiden gestalte als zij is, zoiets krachtigs en moois kan komen."
 
Recensie uit Almelo (Requiem van Rutter Toonkunst Almelo o.l.v. Arno Vree)

"Toonkunst wist samen met de zeer overtuigende sopraan Marjon Strijk deze Engelse koormuziek te beheersen en gevoelig uit te dragen." (Jos Keyzer 06-10-2013)
 
Kerstconcert van State Street Bank

"Ik wil hierbij mijn grote waardering uitspreken voor het prachtige optreden vanavond in de Engelse Kerk in Amsterdam door Ursula Dütschler op clavecimbel/piano, Marion Moonen traverso en Marjon Strijk sopraan.
Marjon's zang klonk goddelijk. Complimenten voor Ave Maria van Schubert, begeleidt door Ursula Dütschler!

Nogmaals dank, ik was erg onder de indruk."

(luisteraar bij het Kerstconcert van State Street Bank in de Engels Kerk, Amsterdam)

 
Hohe Messe van J.S. Bach (HD 11 december 2012)

De Hohe Messe kent innige momenten zoals het Domine Deus van sopraan Marjon Strijk en tenor Nico van der Meel, begeleidt door traverso (Marion Moonen) en basso continuo. Mooi, die melancholieke klank van deze houten voorloper van de dwarsfluit.

Schitterend hoe beide solisten lange noten strak inzetten en dan laten opbloeien door precies genoeg vibrato toe te voegen.

 
Johannes Passion van J.S. Bach

Door Koen Edeling, 1 april, Enschede.

"Twee solisten van twee jaar geleden waren gistermiddag ook aanwezig: alt Eline Harbers en sopraan Marjon Strijk. Het is jammer dat Bach niet, zoals in de Mattheus Passion, een duet heeft gecomponeerd voor deze twee stemmen, want dan was het dubbel genieten geweest. Deze twee vrouwen zingen zoals Bach het had willen horen: voorrang aan de tekst boven de muziek. Daarbij verstonden beide vrouwen ook nog eens de kunst zonder (te veel) vibrato te zingen waardoor de zeggingskracht alleen maar toenam! "

 
Matthäus Passion van J.S. Bach

Uit de de Hengelose editie: 31 maart

"Sopraan Marjon Strijk beschikt over een stralende stem die de passiemuziek volkomen recht deed."

 
Matthäus Passion van J.S. Bach

(BN DeStem, Thijs Bongers over Matthäus Passion op 19 april 2012, Grote Kerk, Breda)

... De aria 'Blute nur' wordt weergaloos gebracht door sopraan Marjon Strijk.
Zij vult met gemak de kerk maar springt zuinig om met dit vermogen zodat je gaat verlangen naar de volgende keer. En dat allemaal met een minimum aan vibrato en toch een intonatie om je vingers bij af te likken. Ze werkt zo mooi naar lang aangehouden, emotionerende noten toe en pas dan geeft ze alles.

 
Concert met o.a. werken van G.F. Händel

(De Woudenberger, 24 oktober 2011, door Diet Karel)

... Tja en toen kwam de soliste Marjon Strijk, wat een práchtige stem, zo loepzuiver op een mooie toonhoogte, echt om kippenvel van te krijgen. U moet weten dat het erg zwaar zingen is in De Voorhof, er is geen akoestiek dus dat vergt heel wat techniek. Deze techniek beheerste Marjon Strijk helemaal.

 
Petite Messe Sollenelle van G. Rossini

(29 november 2010, Petite Messe Sollenelle van G. Rossini, Baarn)

... Sopraan Marjon Strijk wist weer te imponeren in haar aria's. ...

 
Petite Messe Sollenelle van G. Rossini

(Petite Messe Sollenelle van G. Rossini, Nieuw Vennep)

.... In de daaropvolgende delen kwamen de solisten ruimschoots aan bod kwamen: het werd duidelijk dat hier mensen aan het musiceren waren die niet alleen professioneel maar ook met hart en ziel Rossini voor het voetlicht wilden brengen. De sopraan Marjon Strijk maakte veel indruk met haar stralende stem!

 
Messe des Morts van J. Gilles

Tjako Fennema, Gooi en Eemlander (Requiem, H. Biber en Messe des Morts, J. Gilles)

BOVENAARDS MOOIE SOPRAAN IN MESSE DES MORTS VAN GILLES.
... Ook ongelovigen kregen op dit bijzondere concert een absoluut engelachtige sopraan Marjon Strijk voorgeschoteld. Na dramatisch klinkende funeraire paukenslagen zong zij bovenaards mooi, nog eens geholpen door de kathedrale akoestiek van de Nicolaaskerk in Baarn.

 
Johannes Passion van J.S. Bach

Twentse Courant Tubantia, door Koen Edeling:
Voor de absolute vondst van deze middag open ik graag een nieuwe alinea. Zelden heb ik een zo mooie invulling gehoord van de sopraanaria’s als door Marjon Strijk. Glashelder, spatzuiver, zonder enige vorm van vibrato –op het dramatische vibrato na: To-ho-ho-d in ‘Zerfliesse’- kortom: de aanpak die het dichts komt bij een authentieke uitvoeringspraktijk.

 
Cd recensie Bachmotetten, Ned. Kamerkoor

Door Maarten Brandt
...Luister naar couplet "Gute Nacht o Wesen" waarin o.m. de soli van Heleen Koele en Marjon Strijk diep weten te ontroeren door hun uitmuntend gerealiseerde coloraturen!

 
Matthäus Passion van J.S. Bach

Door Jens Laurson. (Ripienist bij de Ned. Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven)
Uxor Pilati van Marjon Strijk als ripienist, met een engelachtige ring rond haar sterke sopraan, bewees namens al haar collega's de uitstekende kwaliteit van het koor die de koren en koralen samen met de solisten zong.

 
Matthäus Passion van J.S. Bach
door Jan van Doorn
Memorabel is de moeilijke sopraanaria "Aus Liebe" die door Marjon Strijk "Non Vibrato" schitterend werd uitgevoerd!
 
Johannes Passion van J.S. Bach
Eindhovens dagblad, Marjolein Sengers
De sopraansoliste en het koor leverden de mooiste momenten.
Het jonge, ontspannende en stralende geluid van Marjon Strijk, met gemak tot in alle hoeken van de Kerk reikend, raakte recht in het hart!
 
Johannes Passion van J.S. Bach

Gooi en Eemlander
Jammer dat we de sopraan Marjon Strijk slechts twee maal mochten horen; de partituur biedt haar weinig werk. Ze maakte gelijk in het begin al indruk met de blijde aria "Ich folge dir gleichfalls", prominent begeleid door 2 fluiten!

 
Paulus van F. Mendelssohn

door Adri van Beelen :
Aparte vermelding verdienen de solisten.
De show wordt echter gestolen door de sopraan Marjon Strijk. Ze heeft een helder timbre en een ronde klank. Aangrijpend in de hoogte, warm in de laagte van haar naar "mezzo" neigende stem. Haar partijen lenen zich er ook gewoon voor, en het maakt haar tot de lieveling van de avond.

 
Weihnachtsoratorium van J.S. Bach

Baarnsche courant:
De sopraansoliste (Marjon Strijk) wist haar solo's ("Flösst mein Heiland" en "Nur ein Wink") en de kleinere rollen (de Engel) met verve neer te zetten.
In de meesterlijke compositie: het terzet "Ach wenn wird die Zeit erscheinen", klonk een moeiteloos samenspel tussen sopraan, alt, tenor en solovioliste.

 
Cd-box Bach-cantates

Internationaal vakblad ‘Gramophone’ :
…Also to be admired are the two main sopranos, Ruth Holton and Marjon Strijk.
Both have a vocal timbre of the effervescent and light variety though they bring much radiance and projection to their music-making.
Marjon Strijk has an interesting voice, slightly airy, but very attractive in its naïveté.
Marjon Strijk brings considerable fluency to her arias in both BWV 25 and BWV 28.

 
Missen van W. de Fesch
Cultuurpagina Elburg :
…Daarbij beschikt het koor over fabelachtige solisten die in grote éénheid samenwerken. Marjon Strijk zingt verbluffend wendbaar, countertenor Sytse Buwalda interpreteert integer en met zichtbaar gemak.
 
Der Tod Jesu van C.H. Graun
Cultuurpagina Lunteren :
Meest opvallende prestatie kwam van sopraan Marjon Strijk, die met haar soli een grote inbreng had. Met haar heldere en zuivere stem maakte ze indruk bij het publiek.
 
Jubileumconcert o.a. BWV 32 van J.S. Bach
De Woudenberger :
Sopraan Marjon Strijk gaf veel elan aan deze avond door haar prachtige hoogte. Adembenemend en buitengewoon boeiend!
 
Stabat Mater J. Haydn

De Gooi- en Eemlander :
Marjon strijk staat daar toch even mooi sopraan te zingen!  Het gemak waarmee ze die coloraturen neemt in ‘Quis non posset contristari’, bewonderenswaard. En overal de juiste dosering van haar volume, ook in het duet met de tenor Harry van Berne (Sancta Mater).
Ze benadrukte met dynamische verschillen de betekenis van de tekst.

 
Stabat Mater G.B. Pergolesi
Gooi- en Eemlander :
De sopraan Marjon Strijk heeft een prachtige, zuivere stem en een zeer krachtig volume. Er waren mooie momenten, zoals in het openingsduet van het Stabat Mater wanneer de sopraan en alt (Gabriëlle Nijhuis) eerst dicht bij elkaar liggen en daarna flink uitwaaieren. In het Cujus animam (sopraansolo) kon de sopraan royaal uithalen.
In de cyclus groeiden de twee zangeressen steeds meer naar elkaar toe, zoals in het Pro Peccatis.
 
Singspiel ‘Der Bassgeiger zu Wörgl, J.M. Haydn
Amersfoortse Courant :
Een Singspiel, semi scenische mini Opera met een uiterst eenvoudig maar komisch plot.
De solisten Bas Ramselaar en Marjon Strijk zingen veel, maar staan niet dagelijks in de Opera. Dit aspect van de vocale uitingsvormen is voor hen dan ook betrekkelijk nieuw.
Daar het dramatische theatrale aspect evenzeer van belang is, zingen beiden uit het hoofd.
De enscenering is sober maar suggestief. Met veel show en duidelijk overdreven aangezette gebaren brengen beiden de boodschap goed over.
Niet altijd is de tekst evengoed te verstaan, maar dit komt grotendeels doordat de teksten in het dialect zijn geschreven.
Aan de zangers ligt het niet; zij presenteren zich met verve en zeer overtuigend.
Een gedenkwaardig slot van dit Jubileumconcert!
 
Requiem van J. Rutter
Cultuurpagina Leeuwarden :
Mooi waren ook de solistische inbreng uit het Nieuw Philharmonisch Orkest, de rake sopraansoli van Marjon Strijk, die gesteund door de akoestiek hun weg door de kerkruimte vonden.
 
Johannes Passion van J.S. Bach
Hilversumse Courant :
Sopraan Marjon Strijk tekende met een helder timbre voor een aandoenlijke weergave van de aria ‘Zerfliesse, mein Herze’.
 
Matthäus Passion van J.S. Bach
Utrechts Nieuwsblad :
De kleur van alt (Maarten Engeltjes) en sopraan in het duet “So ist mein Jesus nun gefangen” was van volmaakte eenheid en interpretatie.
Marjon Strijk groeit in ontwikkeling en boeit door een ragfijne, zuivere en volmaakt heldere voordracht in haar aria’s.
 
Cantate-concert BWV 21, BWV 106 en BWV 140 van J.S. Bach
De Stentor, Kampen :
…in het gehoorspringend was het duet tussen de “ziel” en “Jezus” gezongen door respectievelijk de helder zingende sopraan (Marjon Strijk) en de bas (Bas Ramselaar)
 
Nelsonmesse van J. Haydn
Eindhovens Dagblad :
De Nelsonmesse kent een opvallend virtuoze sopraansolo.
Dat Marjon Strijk helder en duidelijk door de hele, akoestisch soms wat lastige kerk te horen was, is beslist een verdienste! Haar zuivere stem klonk direct en soepel en had in zowel de hoogte als de laagte zeggingskracht.
 
Nelsonmesse en Vesperae Solennes de Confessore, W.A. Mozart
Amersfoortse Courant :
Opvallend zijn de gezongen versieringen voor solosopraan in het Kyrie. Hier geen barokke versieringen, maar een bijna angstige roep om ontferming, prachtig uitgedrukt door sopraan Marjon Strijk.
Ook in het Gloria is haar aandeel krachtig en overtuigend, en mooi in balans met de alt José Scholte.
Heel fraai is de meerstemmigheid in Psalm 113, gevolgd door de indrukwekkend gezongen psalm 117 in de sopraanaria Laudate Dominum.
 
The Messiah van G.F. Händel
. . . . maar ook het prachtige geluid van sopraan Marjon Strijk en bas Wiard Witholt. Bovendien heb ik erg genoten van de aria/duet door sopraan en alt: ‘He shall feed his flock’.
 
Theresienmesse van J. Haydn

Eindhovens Dagblad :
…Mooi was met name de klank van sopraan Marjon Strijk en tenor Paul van den Bemt; dat strakke, min of meer vibratoloze, doet het goed in deze kerk.



   
26-01-2015         Meld technisch probleem aan de webmaster.